دریافت فایل: مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی (فصل 2)

مشخصات فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی (فصل 2) آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.
کلمات کلیدی:عملکرد تحصیلی ,مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی ,مبانی نظری عملکرد تحصیلی ,پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی ,پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی ,ادبیات تحقیق عملکرد تحصیلی ,مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

کامل و قابل ویرایش

شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

شامل منابع داخلی و خارجی

منبع نویسی استاندارد



بخشی از مبانی نظری:



امروزه، صاحب نظران بر این باورند كه یكی از دلایل مهم توسعه كشور‌های پیشرفته، توجه و اهتمام آنها به تربیت نیرو‌های خلاق و مؤثر است. دانشجویان نیروی انسانی برگزیده و سازندگان فردای كشور هستند، و موفقیت تحصیلی آنها از جمله اهداف اساسی برنامه‌‌های آموزشی است. دانشجویان به واسطه موفقیت در تحصیل می‌توانند به موقعیتی دست یابند كه از حداكثر نیروی درونی وبیرونی خود برای دستیابی به اهداف آموزش عالی استفاده نموده و شرایط لازم برای زندگی اجتماعی موفق را كسب كنند. برعكس، عدم موفقیت در تحصیل، زمینه ساز مشكلات فردی و اجتماعی بسیار و انحراف از دستیابی به اهداف سیستم آموزشی است.

دوره دانشجویی برای دانشجویان دوره ای مهیج و پر چالش است. بنابراین به دلیل رویارویی با عوامل استرس زای زیاد و لزوم سازگاری مناسب، باید از سلامت روانی و خود اتكایی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به توفیقات روز افزون‌تری در تحصیل و حرفه خود دست یابند (دانش پژوه و همکاران 2007). این ویژگی‌ها كه هر فرد در نتیجه رویارویی با موقعیت‌‌های گوناگون و افراد مختلف به آن مجهز است، ساختار روانی و صفات شخصیتی است. این ساختار روانی نه تنها تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند خانواده، اجتماع، گروه همسالان و غیره قرار دارد، بلكه عواملی چون انگیزش، پیشرفت، موفقیت و... را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس می‌توان گفت یكی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، ویژگی‌‌های روانی افراد است.

دانشجویان به دلایل متعدد، استرس‌ها و فشارهای روانی زیادی را بسته به موقعیت‌های آموزشی تجربه می‌کنند، مهاجرت جهت تحصیل، جدایی از شبکه‌های خانواده و دوستان و از دست دادن نسبی حمایت‌های عاطفی اجتماعی آنها، درگیرشدن در روابط اجتماعی جدید، حجم دروس و برنامه‌های دانشگاهی، دوره خاص سنی، همگی از عواملی بوده که برای دانشجویان در برهه‌های مختلف استرس‌زا بوده و می‌تواند آنها را مستعد ناراحتی‌های روانشناختی و جسمانی کند.

ارزشیابی مستمر و مداوم وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی عوامل مرتبط با آن یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی بویژه در دانشگاه‌ها می‌باشد.

این امر در تدوین برنامه آموزشی بهتر، ارتقای کیفیتی آموزشی و نهایتاً در اصلاح و بهبود کارآئی مسئولین مربوطه تأثیر به سزایی دارد. توجه به این امر چیزی ست که درتمام دنیا در رأس برنامه‌های توسعه آموزش مدنظر قرار می‌گیرد به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک‌ها و متغیرهای مناسب از جمله عمده‌ترین حوزه‌های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی وروانشناسی در آن فعال می‌باشد تحقیقات بسیاری در زمینه پیش بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است وضعیت اقتصادی اجتماعی سطح تحصیلات، آموزش و نمرات آزمونهای پیشرفت تحصیلی و هوش از جمله شاخص‌های است که محققان از آن جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده می‌نمایند. به منظور پیش بینی وضیت و موفقیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک‌ها ومتغیرهای مناسب، از جمله عمده‌ترین حوزه‌های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی وروانشناسی در آن فعال می‌باشند. تحقیقات زیادی در زمینه پیش بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است (جسلون 1999). وضعیت اقتصادی-اجتماعی، سطح تحصیلات، معدل تحصیلی و نمرات آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و هوشی از جمله شاخص‌هایی است که محققان از آنها جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده نموده اند (منیری 1385).



بخشی از تحقیقات انجام شده:



چامورو پرموزیك و فرنهام (2003) در بررسی رابطه بین صفات شخصیت و عملكرد تحصیلی در دو نمونه از دانشجویان انگلیسی نشان دادند كه نمرات به دست آمده از صفات شخصیتی افراد در طول هفته‌‌های اول سال تحصیلی با نتایج آزمون نهایی رابطه دارد. بر این اساس، آنها دریافتند كه عامل‌‌های شخصیتی 10 تا 17 درصد واریانس عملكرد تحصیلی را تبیین می‌كند. دیست (2003) بیان كرد كه روان رنجورخویی می‌تواند اثر مثبت یا منفی بر عملكرد تحصیلی به همراه داشته باشد.

یافته‌ها تحقیق جعفری نژادو همکاران (1391) نشان داد كه رابطه بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری با پیشرفت تحصیلی منفی، رابطه بین ویژگی‌‌های شخصیتی برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی با پیشرفت تحصیلی مثبت و بین ویژگی شخصیتی گشودكی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره حاكی از آن بود كه ویژگی‌‌های شخصیتی وظیفه شناسی، روان رنجوری و برون گرایی توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارا می باشند. دانشجویانی كه دارای ویژگی‌‌های شخصیتی برونگرایی، سازگاری و وظیفه شناسی اند، پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو، پرسشنامه روش‌ها و مهارت‌های مطالعه، و برای متغیر پیشرفت تحصیلی، از معدل کل دانشجویان استفاده شده.

كامورو و فورنهام (2008) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند كه تنها صفت بزرگ شخصیتی كه با راهبرد‌های یادگیری همبستگی معنی داری دارد، صفت گشودگی به تجربه است كه با راهبرد و انگیزه یادگیری عمیق، همبستگی مثبت و با راهبرد و انگیزه یادگیری سطحی، همبستگی منفی دارد.

فهرست مطالب:



عملکرد تحصیلی

2-2- صفات شخصیتی وعملکرد تحصیلی

2-6- پیشینه تحقیق

منابع



ادامه مطلب و دریافت فایل

پاورپوینت برنامه الگویی HACCP برای تولید بستنی:پاورپوینت برنامه الگویی HACCP برای تولید بستنی,برنامه الگویی HACCP ,دانلود پاورپوینت, پاورپوینت تولید بستنی ,پاورپوینت HACCP ,اسلاید HACCP, HACCP بستنی ,تولید بستنی ,کنفرانس صنایع غذایی, پاورپوینت صنایع غذایی, پاورپوینت رشته کشاورزی, برنامه الگو ,برنامه الگوی تولید بستنی ,برنامه تولید بستنی

پروژه کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری:کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری, دانلود طرح توجیهی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری,دانلود پروژه کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری,طرح کارافرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری,امکان سنجی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری,طرح کسب و کار فرآوری کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری

پاورپوینت مدیریت بهره وری فرد و سازمان (فصل سیزدهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان):دانلود پاورپوینت مدیریت بهره وری فرد و سازمان(فصل سیزدهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان),دانلود پاورپوینت ارئه کلاسی فصل سیزدهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان با عنوان مدیریت بهره وری فرد و سازمان,بهره وری و انگیزش,بهره وری سازمانی,الگوی ماهواره ای عملکرد سازمانی,نیروی انسانی عاملی استراتژیک,بهره وری کارکنان,متغ

ترجمه مقاله Flotillins در سیگنالینگ گیرنده کیناز تیروزین و سرطان:سرطان, گیرنده تیروزین کیناز, flotillins, متاستاز, میتوژن فعال کننده پروتئین کیناز , انسولین, بیماری دیابت

پرسشنامه هوش هیجانی شات (33 سوالی) 1998:پرسشنامه هوش هیجانی شات (33 سوالی) 1998,دانلود پرسشنامه رایگان,دانلود پرسشنامه هوش هیجانی شات (33 سوالی) 1998,مقیاس هوش هیجانی شات (33 سوالی) 1998,تست هوش هیجانی شات (33 سوالی) 1998,هوش هیجانی شات

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نویز (صدا) و تاثیرآن بر حافظه شنوایی کلامی (فصل دوم):پیشینه پژوهش نویز (صدا) و تاثیرآن بر حافظه شنوایی کلامی,پیشینه تحقیق نویز (صدا) و تاثیرآن بر حافظه شنوایی کلامی,مبانی نظری نویز (صدا) و تاثیرآن بر حافظه شنوایی کلامی,ادبیات تحقیق نویز (صدا) و تاثیرآن بر حافظه شنوایی کلامی

پاورپوینت تحلیل فضای شهری شهرستان سبزوار به صورت دقیق:پاورپوینت تحلیل فضای شهری شهرستان سبزوار,پاورپوینت شهرستان سبزوار,پاورپوینت سبزوار,پاورپوینت تحلیل فضای شهری سبزوار,پاورپوینت معماری شهرستان سبزوار,تحلیل فضای شهری شهرستان سبزوار,شهرستان سبزوار,سبزوار,تحلیل فضای شهری سبزوار,معماری شهرستان سبزوار,مقاله تحلیل فضای شهری سبزوار,پایان نامه تحلیل فضای شهری سبزوار,پایان نامه تحلیل فضای شهری ش

پاورپوینت جامع اجرای بام، درس عناصر و جزییات ساختمان:پاورپوینت جامع اجرای بام، درس عناصر و جزییات ساختمان, اجرای بام ,عناصر و چزییات,بام,نحوه اجرای بام

مبانی نظری و پیشینه پژوهش معنا در زندگی (هدف در زندگی):پیشینه پژوهش معنا در زندگی,پیشینه تحقیق معنا در زندگی,مبانی نظری معنا در زندگی,ادبیات تحقیق معنا در زندگی,پیشینه پژوهش معنی در زندگی,مبانی نظری هدف در زندگی,هدف زندگی,معنی زندگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای تنظیم خلق:مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای تنظیم خلق,پیشینه پژوهش راهبردهای تنظیم خلق,پیشینه تحقیق راهبردهای تنظیم خلق,مبانی نظری راهبردهای تنظیم خلق,ادبیات تحقیق راهبردهای تنظیم خلق