فایل پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ

پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ
کلمات کلیدی:پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ, بهداشت روانی بلوغ, آموزش بهداشت روانی,مداخله بهداشت روانی,دانلود پکیج روانشناسی

در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



· توضیحات ابتدایی :

آماده سازی در 8 جلسه درمانی

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

آماده شده در بیش از 30 صفحه (فونت B lotus)

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت doc

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

تعداد جلسات، 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. در هر جلسه پس از مرور مباحث و تمرینات جلسه­ ی قبل، هدف از هر جلسه و سپس موضوعات مربوط به آن جلسه مطرح می­ گردید و دانش­ آموزان با تفکر، بحث و تبادل اطلاعات به بررسی مطالب عنوان شده می ­پرداختند. در پایان هر جلسه، مطالب جمع­ بندی شده و تکالیفی برای جلسه ­ی بعد به آن­ها داده می ­شد.

جلسه­ ی اول: معرفی اعضا و بررسی ویژگی ­های جسمانی دوران بلوغ

این جلسه با معارفه­ ی اعضا و آشنایی با گروه آغاز شد و پس از برقراری همدلی در شرکت­ کنندگان، بحث رازداری و اعتماد مطرح گردید. معرفی منطق آموزش بهداشت روانی بلوغ و نیز تعیین اهداف آموزش، قدم بعدی در این جلسه بود. هم­چنین از اعضا خواسته شد تا در ادامه با دیگر دانش­ آموزان در بحث­ ها شرکت نمایند.

محتوای مطالب بعدی این جلسه عبارت بودند از: تعریف بلوغ و ویژگی­ های جسمانی دوران بلوغ، گذاشتن بحث­ های گروهی در مورد بلوغ و تغییرات جسمی در این دوران، توصیف ویژگی ­های جسمانی ظاهر شده در دوره­ی نوجوانی و بلوغ، بررسی تغییرات جسمی در چهار شاخه­ ی مهم اندازه ­ی بدن، تغییر در اندام­ های بدن، رشد و تکامل صفات اولیه و ثانویه ­ی جنسی، توضیح به دانش ­آموزان در مورد گذران این دوره­ ی بسیار مهم و طبیعی بودن ظهور تغییرات در اندام­ های مختلف.

تکلیف خانگی: دانش ­آموزان می ­بایستی تغییراتی را که احساس می ­کنند در آن­ها در حال وقوع است روی کاغذ بنویسند و برای جلسه ­ی بعد همراه خود بیاورند.

جلسه ­ی دوم: بررسی ویژگی­ های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ

پس از مرور تکلیف جلسه­ ی قبل و بیان اهداف جلسه­ ی کنونی، درباره­ ی ویژگی­های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ بحث شد و مثال ­هایی در این زمینه ارائه گردید. بحث­ ها به­ گونه­ ای مطرح گردید تا همه ­ی اعضا در آن شرکت داشته باشند.

هدف از این مسأله، برون­ریزی افکار و هیجانات منفی در مورد پدیده­ی بلوغ توسط نوجوان می ­باشد. سرفصل موضوعات مهم در این جلسه عبارت بودند از: تمایل به گوشه­ گیری، احساس دلتنگی و خستگی، ناسازگاری، مخالفت­ های اجتماعی و عدم وجود روح همکاری در نوجوان، تشدید احساسات و عواطف، فقدان اعتماد به ­نفس و شرم و حیای بیش از حد.

تکلیف خانگی: اعضا باید ویژگی­ های رفتاری را که در خود مشاهده می­ کنند، در خانه یادداشت کنند و هر کدام را که به نظر خودشان غیرعادی است مشخص نمایند، تا در جلسه­ ی بعدی به بررسی آن­ها پرداخته شود.

جلسه­ ی سوم : بررسی ویژگی­ های خلقی دوران نوجوانی و بلوغ

این جلسه با مرور تکالیف و تمرین جلسه­ ی پیش آغاز شد. صحبت­های اعضا را درباره­ی تکلیف جلسه­ ی قبل گوش داده و از اعضا خواستیم مسائل مطرح شده را به بحث بگذارند. در این میان سعی شد، اعضا نسبت به تغییرات رفتاری که در دوران بلوغ تجربه می­ کنند آگاه شوند.

سپس طبق عنوان جلسه ­ی پیش­رو، راجع به حالات خلقی و عاطفی به­ وجود آمده در این دوره مطالبی بدین مضمون گفته شد: حساسیت زیاد، نوسانات خلقی، گرایش به برون­ریزی، بازداری رفتار، تلاش در جهت کاهش حساسیت­ ها و نگرش­های منفی نسبت به ویژگی­ های متظاهر در این دوره، بررسی تحولات ذهنی و عاطفی ناشی از بلوغ، بحث در مورد عواطف معمول دوران بلوغ از جمله خشم، ترس، اضطراب، محبت و ....

تکلیف خانگی: از اعضا خواسته شد برای جلسه­ی بعد نمونه­ هایی از موارد وقوع خشم، ترس، اضطراب و ابراز محبت را در زندگی روزمره­ ثبت کرده و نگرش خود را نسبت به آن­ها بنویسند.


پیشینه::::

تعریف و اهمیت بهداشت روانی بلوغ

تأمین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت­ روانی دانش‌آموزان، به­ ویژه در دوره ­ی بلوغ، می‌تواند از بیماری­ها و ناهنجاری­های روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی می‌انجامد، مهم­ترین وظیفه­ ی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروه­ ها را جهت مقابله با چالش­ها و تغییرات زندگی توانمند می­ سازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج می­دهد، جریان می­ یابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری به ­صورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگی­ هایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود می­ بخشد. این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگی­ های مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش می­ دهد. سطح اولیه­ ی پیشگیری را عموم مردم تشکیل می­ دهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگی­ های فردی-­ اجتماعی و ایجاد محیط ­های اجتماعی- فرهنگی حمایت­ کننده است. یکی از جامعه­ های هدف برای سطح اول پیشگیری دانش­آموزان هستند. برای آموزش دانش­آموزان در مسیر رسیدن به هدف­های پیشگیری، بسیاری از مهارت­های ارتباطی (مهارت­های ارتباطی و عزت­نفس) با برنامه­های آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام، 2000). آموزش در مورد دوره ­ی بلوغ به پسران می ­تواند مهم­ترین و اساسی­ ترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دوره ­ی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دوره­ی مهم بسیار مؤثر می­باشد (مک کینزی، 2008). متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دوره­های آموزشی به نوجوانان پسر داده نمی­شود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کم­تر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار می­کنند و نوجوان ممکن است از طریق روش­های مختلفی مثل همسالان، هم­کلاسی­ها یا افراد بی­اطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند (مالکی و همکاران، 1389؛ معظم، محمد-آیاز و هیروشی، 2004).

در برنامه­ های پیشگیری و ارتقای سلامت­روان باید به هر دو روش کوتاه ­مدت و بلندمدت توجه کرد، زیرا هر کدام بسته به موقعیت اهمیت دارند. هم­چنین برای اجرای بهتر برنامه­ های آموزشی باید به منابعی که سطح سلامت افراد تحت آموزش را تعیین می­کنند، مانند خدمات آموزشی و بهداشتی، شرایط خانواده­ ها از جنبه ­های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سلامت جسمانی افراد توجه کرد (استیفمن، استلک، ایونز، هاپکینز و اتکینز، 2010).

ویژگی­ های بلوغ

بلوغ یک دوره­ ی بی­نظیر و مشخص است و به ­وسیله­ ی تغییرات رشدی مطمئنی توصیف می­ شود که هیچ دوره­ی دیگری از زندگی اتفاق نمی­ افتد. مهم­ترین آن­ها در اینجا شرح داده می ­شود:

1-­ بلوغ یک دوره­ ی شمول است.

بلوغ باید به ­عنوان یک دوره ­ی دربرگیرنده ­ی بخشی از دو دوره ملاحظه شود. زیرا سال­های محدود کودکی و آغاز سال­ های نوجوانی را دربرمی ­گیرد.

2-­ بلوغ یک دوره­ ی کوتاه است.

در نظر گرفتن تغییرات متعدد و جامعی که در درون ارگانیزم به میزان تغییرات ظاهری و خارجی اتفاق می­افتد، بلوغ را نسبتاً یک دوره­ی کوتاه جلوه­گر می­سازد. این مدت از دو تا چهار سال طول می­کشد. کودکانی که این مدت را حدوداً ظرف دو سال و یا کمتر پشت سر می­گذارند، به ­عنوان افرادی که رشد سریعی دارند، شناخته می­شوند و هم­چنین آن­هایی که به مدتی حدود سه الی چهار سال نیاز دارند تا بتوانند دوره­ی انتقال خود را به بزرگسالی تکمیل نمایند، به­عنوان «کند رشد» شناخته می­شوند. دختران به­عنوان یک گروه تمایل دارند از پسران به­عنوان گروهی دیگر، رشد سریع­تری را طی کنند. اما درهرحال معیارهای مشخصی برای رشد هر جنسیت وجود دارد.

3-­ بلوغ به مراحلی تقسیم می­شود.

علی­رغم این حقیقت که بلوغ نسبتاً یک دوره­ی کوتاه از زندگی است، به­طور متعارف آن را به سه مرحله تقسیم می­کنند:

الف-­ مرحله­ی «پیش بلوغ»

ب-­ مرحله­ی «بلوغ»

ج-­ مرحله­ی «پس بلوغ»

4-­ بلوغ دوره­ی تغییرات و رشد سریع است.

بلوغ یکی از دو دوره­ ی زندگی است که به­عنوان رشد سریع و تغییرات چشمگیر در اندازه ­های بدن مشخص شده است. دوره ­ی دیگر مرحله­ی جنینی و اولین نیمه­ی سال اول زندگی است. مرحله­ ی اخیر معمولاً به جهش رشد نوزاد مربوط می­ شود. تغییر و رشد سریعی که در طول دوران بلوغ اتفاق می­افتد، معمولاً به جهش رشد نوجوانی یا به عبارت دقیق­تر جهش رشد بلوغ ارتباط می­یابد.

5-­ بلوغ یک مرحله­ ی منفی­ گرایی است.

این مرحله را باید دارای بقای اندکی دانست. مرحله­ای که فرد حالت «ضدیت» در مقابل زندگی به خود می­گیرد و یا به­نظر می­رسد که فرد موقعیت­ها و یا چیزهای خوبی را که قبلاً به دست آورده بود، از دست داده است.

6-­ بلوغ در سنین متغیری واقع می­شود.

بلوغ در هر زمانی بین سنین 15، 16 و 19 سالگی می­تواند واقع شود. اگر چه معدل رشد جنسی دختران در فرهنگ معاصر آمریکایی حدوداً در 13 سالگی و میانگین سنی پسران یک سال دیرتر یعنی در 14 سالگی واقع می­گردد. همچنین در مدت زمانی که مرحله­ی انتقال فرد به بلوغ و تکمیل آن نیازمند است تغییرات و اختلافاتی وجود دارد (شرفی، 1380).

انواع بلوغ

بلوغ کلی­ترین کلمه­ای است که به­کار می­رود. برحسب عادت، مجموعه­ی تغییرات بدنی و روحی که مابین دوران کودکی و دوران جوانی به­وجود می­آید.، با این واژه تفسیر می­شوند. به لحاظ این که بلوغ یک پدیده چندبعدی است، ضروری به­نظر می­رسد که ابعاد مختلف آن را در این بخش بیان کنیم:

-­ بلوغ جسمی (فیزیکی)

یکی از فراوان­ترین موارد کاربرد واژه­ی «بلوغ» بعد جسمی است و حتی در مواردی هم که بلوغ بدون قید مشخص و کلی به­کار می­رود، باز مقصود جنبه­ی جسمی بلوغ است. مراد از بلوغ جسمی، رشد و تکامل اعضای بدن (ارگانیسم) است، به­ گونه ­ای که رشد قد و قامت، استخوان­ بندی و سایر اعضای بدن به حد نهایی پختگی و کمال خود می­رسند.


1-­ ­Canningham

2-­ Mckenzie

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .

ادامه مطلب و دریافت فایل

پرسشنامه ذهنیت فلسفی بر اساس مدل فیلیپ اسمیت (سیف هاشمی، 1382):پرسشنامه ذهنیت فلسفی بر اساس مدل فیلیپ اسمیت,پرسشنامه ذهنیت فلسفی فیلیپ اسمیت,پرسشنامه ذهنیت فلسفی,ذهنیت فلسفی,پرسشنامه استاندارد ذهنیت فلسفی

پرسشنامه معنی یا هدف زندگی ماهولیك و کرامباف (PIL):پرسشنامه معنی یا هدف زندگی ماهولیك و کرامباف (PIL),Meaning or purpose of life questionnaire (PIL),دانلود پرسشنامه معنی یا هدف زندگی ماهولیك و کرامباف (PIL),پرسشنامه معنی یا هدف زندگی ماهولیك و کرامباف ,پرسشنامه معنی یا هدف زندگی,پرسشنامه معنی,پرسشنامه هدف زندگی

ترجمه مقاله پیش بینی کیفیت اتصالات جوشکاری نقطه ای مقاومتی فولاد ضد زنگ آستنیتی 304:ترجمه مقاله پیش بینی کیفیت اتصالات جوشکاری نقطه ای مقاومتی فولاد ضد زنگ آستنیتی 304,پیش بینی کیفیت اتصالات جوشکاری نقطه ای ,جوشکاری نقطه ای مقاومتی فولاد ضد زنگ آستنیتی 304,جوشکاری نقطه ای مقاومتی فولاد,جوشکاری نقطه ای, کیفیت اتصالات جوشکاری

پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای (برن رویتر):پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای ,پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای برن رویتر

پاورپوینت درس انسان طبیعت معماری - اصول معماری پایدار:پاورپوینت در انسان طبیعت معماریاصول معماری پایدار,پاورپوینت, انسان طبیعت معماری,اصول معماری پایدار,انسان ,طبیعت ,معماری,اصول ,معماری ,پایدار,,PowerPoint architecture in human nature the principles of sustainable architecture,PowerPoint ,architecture,human nature, principle, sustainable architecture

پاورپوینت زندگینامه و آثار رابرت چارلز ونتوری:پاورپوینت زندگینامه و آثار رابرت چارلز ونتوری,پاورپوینت زندگینامه رابرت چارلز ونتوری,پاورپوینت آثار رابرت چارلز ونتوری,پاورپوینت رابرت چارلز ونتوری,پاورپوینت ونتوری,پاورپوینت بیوگرافی رابرت چارلز ونتوری,پاورپوینت معماری رابرت چارلز ونتوری,زندگینامه و آثار رابرت چارلز ونتوری,زندگینامه رابرت چارلز ونتوری,آثار رابرت چارلز ونتوری,رابرت چارل

پاورپوینت بررسی ایجاد ترک در عضوهای ساختمان:ایجاد ترک در عضوهای ساختمان,دانلود پاورپوینت ایجاد ترک در عضوهای ساختمان,بررسی ایجاد ترک در عضوهای ساختمان,ترک در ساختمان

ترجمه مقاله اثرات تجسم نسبی در پردازش واژگانی و معنایی افعال:ترجمه مقاله اثرات تجسم نسبی در پردازش واژگانی و معنایی افعال,اثرات تجسم نسبی,پردازش واژگانی و معنایی افعال

پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی مدرسه (هوی و تارتر):پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی مدرسه,پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه,پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی,پرسشنامه سلامت سازمانی,سلامت سازمانی

پاورپوینت بررسی پارادایم ها و مکاتب مدیریت استراتژیک:دانلود پاورپوینت پارادایم ها و مکاتب مدیریت استراتژیک,رابطه پارادایم و استراتژی,پارادایم ها در سازمان ,پارادایم تجویزی (پیش تدبیری) ,پارادایم توصیفی (تجربی –انطباقی ) ,پارادایم ترکیبی (تلفیقی)